3 tips om hashtags te gebruiken op Pinterest

Gebruik jij al hashtags in jouw pin omschrijvingen? Heb je al nagedacht over een hashtag strategie? Ik ga in dit artikel je 3 tips geven waardoor je je Pinterest bereik enorm kan vergroten!

In elke pin omschrijving moet je hashtags gebruiken. Je kan ook nog later een hastag toevoegen aan je pin omschrijving. Dit doe je door de pin te bewerken en dan de ‘#’ samen met de zin of de zoekterm toe te voegen.

Verschillende soorten hashtags

  • Locatie gebonden hashtags: zoals #Slovenie #lakebled
  • Industrie gebonden hashtags: zoals #blogpraat #fashionista
  • Feestdag of seizoensgebonden hashtags: zoals #sinterklaas #autumn #kerst
  • Call to action hashtags: zoals #pinitforlater #clicktoread #pintowin
  • Merk gebonden of persoonlijke hashtags: ik gebruik mijn eigen hashtags voor mijn Pinterest game #gvmp, maar ook voor mijn reisavonturen #veerlezfearsless. Deze manier kunnen mijn lezers en ik altijd makkelijk mijn pins terug vinden.
    Een aantal merken gebruiken ook vaak hun eigen hashtags. Denk aan Nike met #justdoit of met Mcdonalds met #alldaybreakfast toen ze geen eindtijd voor het ontbijt meer hadden. Wanneer je het goed doet, gaan anderen je hashtag ook gebruiken of herkennen.

Hoe kan je deze kennis omzetten tot meer Pinterest verkeer?

Er zijn een aantal manieren hoe je dit kunt omzetten tot meer verkeer. Door het onderscheid in de verschillende hashtags, ga je mensen tot actie omzetten.

1. Geef elke pin een Call to Action mee

Een Call to Action is een term die mensen aanzet tot actie ondernemen. Zo heb ik bijvoorbeeld onder elke post Pin it staan. Zodat mensen mijn blogpost kunnen opslaan op Pinterest.

Wanneer je geen Call to Action onder aan je blogpost hebt staan of in je pin omschrijving, is de kans groot dat er niks gebeurd. Mensen moeten tot actie worden overtuigd. De meeste actie die mensen ondernemen is vaak onbewust.

#saveitforlater

#maketonight

#pinthistomakelater

#clicktolearn

#learnmore

#clickthroughfordownload

Een goede Call to Action is een zin die je inspireert om actie te ondernemen. Denk aan woorden als download, grow, join of learn wanneer je in het engels pint. Wanneer je in het nederlands pint kan je denken aan download, open, klik of kijk.

Denk goed na WAAROM je deze nieuwe pin toevoegt op Pinterest en bedenk aan goede Call to Action voor deze pin.

2. Creeër een community met je hashtag

Soms is je pin onderdeel van een hele beweging. Het kan zijn dat je een facebookgroep hebt, waar je pin ook iets aan toevoegt, waarom zou je dan niet ook een hashtag gebruiken daarvoor op Pinterest. Als er meerdere mensen die hashtag gebruiken, dan geeft dat natuurlijk meer bereik.

Het voordeel is dat de hashtags die op instagram populair zijn, ook op Pinterest populair zijn. Er zijn op instagram ook een hoop community hashtags of challenge hashtags te vinden.

3. Wees specifiek met je hashtags

Het kan op Pinterest nooit kwaad om specifiek te zijn. Hoe specifieker je niche is, hoe succesvoller je zult zijn. En hoe relevanter je hashtags zijn, hoe meer bereik je zult krijgen.

Een voorbeeld van een te brede hashtag is #travel, dat is veels te abstract. Je zou dan beter #travelling, #traveltips, of #travelgoals kunnen gebruiken.

20 hashtags!

Er zijn een hele hoop manieren om Pinterest Hashtags te gebruiken. Ik raad aan om een lijstje te maken met alle relevante hashtags per soort / topic en dan ongeveer 20 hashtags toe te voegen aan je pin omschrijvingen.

Als je nog geen hashtags gebruikt, kan je je oude pin omschrijvingen gaan aanpassen. Toch is het effectiever om al je toekomste pins met hashtags te voorzien!

Pin it

3 tips om hashtags te gebruiken op Pinterest